האור שלם
מאת פאר יונתי
הדמונרך העליון והתיארן האלוהי
מלך המשיח בן דוד
 
השליח והפה לשמש
המלכות האלוהית
ולקול שלה ששמו הוא: האלוהים
 


חפש בתכנים

נשמח בבקשה לדעת, מהיכן הגעתם לאתר הקדוש הזה :

לקישורים נוספים...

חברים

atahari (37)
tracs (35)
דריושש[= (31)
א ו ח נ ה (47)
valitkolitmalli (31)
בן ברוך (34)
לידופודי (31)
nov1234 (35)
tomsi9 (29)
mag.tuch (60)
"מצפון" (36)
ליאור בלוי (43)
or_el0 (32)
sharonush (28)
Amily6 (32)
השורד האחרון (35)
Mor:] (31)
nir morad (29)
ziyonhdd (70)
טל וצאק (33)
00010101 (0)
R.T.U (28)
zisnir (34)
tut_122222 (31)
cool5 (28)
DAVIDMARY (73)
yaniqq1 (41)
חת*ך !גם מת*ך (28)
a.g.d (118)
the girls (29)
כו(ס)ון (29)
יוסי (35)
i am 2 smart (32)
ליאור דני ואלון (29)
love rock (34)
מאור מספר 3 (28)
yossi360 (31)
אוראל ביטון (88)
ms14 (32)
shin516679 (30)
eli (63)
conap (107)
ifats5 (41)
סגאפו (46)
קלף חזק (48)
ראובן 10ן (28)
orpaz19 (35)
ghost333 (34)
סימה20 (37)
dni din (29)
הבוקרת הצעירה! (30)
rigger (36)
טיפ טיפ (43)
מור בוהדנה (33)
מושיקה (27)
Mami (48)
חיות על החיים (29)
spitz (40)
holy~ (41)
=]] עדנו'ש (28)
-kiss- (33)
רויטל (47)
nira_ba (52)
~BATLUSHA~ (29)
~yhayahid1~ (31)
אלירן אוחיון (34)
שרוני** (84)
smaka (40)
אבישג חדד (36)
b-boy (33)
אתוש פרץ (33)
remix (32)
ארטשס (28)
~סתיווש~ (29)
$$חנוש$$ (29)
y@kir! (33)
שחר (27)
ORBASKETBALL (30)
doron (33)
קורצקי:] (50)
meshi4 (29)
shon (33)
דלמתי מלך (27)
zadi 2 (30)
להקה (27)
httpmyrid (0)
coolboy12 (30)
good123 (46)
ג!ל*ת (30)
m_)b (31)
lini42 (30)
עומר המלך (27)
כעיעדידי (36)
מנהל הרדיו (32)
!*doron*! (39)
ים של פחד (42)
~~מלך~~ (27)
mosnagar (53)
naor999 (30)
מחכה לנסיך (27)
ליאל הכוסון (28)
omerta8 (28)
magicpoint (46)
maaor (33)
לורד וולדמורט (30)
camille98 (32)
saaida.amnon (35)
גילו'ש (28)
נטענטע (27)
Amley (28)
המלך1 (32)
ww=ww (34)
אביחי (34)
סאסקה אוצ'יהא (47)
מלך הספורט (27)
war cheif (50)
omerg100 (30)
אלידור84 (74)
RNV (27)
אסיה 14 (32)
שובב מגיל קטן (29)
redd (41)
DarkAngle (31)
(17)
יעולוצ' (31)
44Ron44 (30)
liquid45 (40)
אירווין (25)
נורי10 (68)
1000בנימין (43)
יותמימאמי96 (28)
שמש חיה (48)
pipa (31)
rabashka (28)
yevgeny1994 (30)

בית כנסת.

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קפיצה אל: ניווט, חיפוש
חזית בית הכנסת מייזלובה, ניתן לראות מעל השער מגן דוד וליד הגג את לוחות הברית.
חזית בית הכנסת מייזלובה, ניתן לראות מעל השער מגן דוד וליד הגג את לוחות הברית.
בית הכנסת והמרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה באוניברסיטת תל אביב, בתכנון מריו בוטה
בית הכנסת והמרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה באוניברסיטת תל אביב, בתכנון מריו בוטה
פנים בית הכנסת בשיכון ה' בבני ברק, 4/08
פנים בית הכנסת בשיכון ה' בבני ברק, 4/08
פנים בית הכנסת המרכזי ביישוב יקיר, 2/08
פנים בית הכנסת המרכזי ביישוב יקיר, 2/08

בית כנסת הוא בית התפילה היהודי. השם 'כנסת', מקורו מהשורש כ.נ.ס, והוא נקרא כך על שם ההתכנסות של האנשים בו. היהודים נוהגים להתפלל שלוש פעמים ביום, בבוקר תפילת שחרית, אחר הצהרים תפילת מנחה ובערב תפילת ערבית. בשבתות, ראשי חודשים וחגים נוספת תפילה אחר תפילת שחרית ושמה תפילת מוסףיום כיפור נוספת גם תפילת נעילה לאחר תפילת מנחה). בית הכנסת מכונה מקדש מעט מפאת קדושתו והשוואתו לבית המקדש.

[עריכה] מניין

כדי שתפילה תיחשב כ"תפילה בציבור" נדרש מניין - מינימום של עשרה גברים בוגרים. "ומנין לעשרה שמתפללין ששכינה עמהם? שנאמר אלהים נצב בעדת אל" (תלמוד בבלי, מסכת ברכות דף ו, א). כאשר התפילה אינה נערכת במניין, כלומר, כאשר מתפללים פחות מעשרה גברים, ישנם קטעים בתפילה שאינם נאמרים. אסור לומר קדיש ו"ברכו", קדושה וקריאת התורה, שנחשבים לחלקים המקודשים של התפילה, וכן אין נאמרת חזרת הש"ץ. מקובל כי תפילה במניין מתקיימת בדרך כלל בבית הכנסת, ומכאן שמו - מקום התכנסות לתפילה.

[עריכה] היסטוריה

מאז התמסדות בית המקדש בתקופת שלמה ועד גלות בבל, היה בית המקדש המקום היחיד בו נערך פולחן האל והמקום היחיד בו הותר להקריב קורבנות, אם כי היו פרצות גם בכלל זה והיו מעט מקרים בהם נוצרו מקומות פולחן חליפיים לבית המקדש.

בתי כנסת החלו להופיע בעקבות גלות בבל לאחר חורבן בית המקדש הראשון, אז היה חשש בקרב מנהיגי העם כי ללא בית מקדש העם ישכח את יהדותו.

בתקופת בית שני היו בתי כנסת בכמה מקומות בארץ וגם בתפוצות. בתלמוד הירושלמי מסופר כי עוד לפני חורבן הבית השני היו בירושלים 480 בתי כנסת.

לאחר חורבן בית המקדש השני עלתה חשיבותו של בית הכנסת, כאשר התפילה בו היוותה תחליף לעבודת הקורבנות בבית המקדש. בתקופת המשנה והתלמוד שימש בית הכנסת למטרות נוספות: ללימוד תורה ולענייני ציבור, כגון – עזרה הדדית וצדקה.

בימי הביניים קיבל בית הכנסת תפקידים נוספים: הוא שימש כבית מדרש לציבור הרחב והייתה בו ספרייה תורנית. על מנת לגרום גם לילדים להגיע לתפילות הוקמה עזרת הנשים, מקום נפרד או חלל מופרד על ידי פרגוד או מחיצה כלשהי, בו היו האמהות והנערות שומעות את התפילה.

מבואת בית הכנסת או מקום בחצרו שימשו כמקום קבלת עיצות בנושאי הלכה ומקום בו פסקו הרבנים פסיקות הלכה ודנו בנושאים שבין אדם לרעהו.

תוספות אלו גרמו למרכזיותו של בית הכנסת בהוויה היהודית, הן מבחינה רוחנית והן מבחינה ארגונית.

[עריכה] ארכאולוגיה

בארץ נתגלו ממצאים ארכאולוגיים של הרבה בתי כנסת. בעיקר מסוף תקופת בית שני ועד המאה ה-10 לספירה. מהמפורסמים שבהם בתי הכנסת בקיבוץ בית אלפא, בציפורי, וביריחו. בתי הכנסת העתיקים היו בנויים קצת אחרת מהמקובל בימינו, כך הפתח היה בקדמת בית הכנסת, ואילו ספרי התורה היו מונחים בארון בחדר צדדי, וכאשר היו צריכים לקרוא בתורה היו מביאים אותם בארון, לקיים כפשוטו את מה שנאמר "ויהי בנסוע הארון".

[עריכה] מבנה בית הכנסת

פנים בית הכנסת הקראי במושב מצליח. בית הכנסת הקראי אינו מכיל כיסאות או ספסלים לישיבה, ובמקומם יש שטיחים, שעליהם עומדים, כורעים, יושבים או משתחווים המתפללים
פנים בית הכנסת הקראי במושב מצליח. בית הכנסת הקראי אינו מכיל כיסאות או ספסלים לישיבה, ובמקומם יש שטיחים, שעליהם עומדים, כורעים, יושבים או משתחווים המתפללים
בית כנסת כפול, לאשכנזים (מימין) ולספרדים (משמאל), הרצליה
בית כנסת כפול, לאשכנזים (מימין) ולספרדים (משמאל), הרצליה

אם כי ההלכה לא קובעת הנחיות למבנהו של בית הכנסת, התקבלו במהלך השנים מספר עקרונות המיושמים בכל בתי הכנסת באשר הם.

בכותל המזרח בבית הכנסת נמצא המקום בו מונחים ספרי התורה. מקובל בבתי הכנסת הספרדים לכנות מקום זה היכל ובבתי הכנסת האשכנזים מכנים מקום זה ארון קודש. בדרך כלל אזור זה מוגבה משאר בית הכנסת. לפני ההיכל, נמצא בדרך כלל שטיח שעליו עומדים הכהנים בעת ברכת כהנים (לקראת סוף חזרת הש"ץ). באמצע בית הכנסת יש אזור מוגבה נוסף הבימה, ובה תיבה - שולחן שעליו מניחים או מעמידים (תלוי במנהג) את ספר התורה בעת קריאת התורה. לצד התיבה, ברוב בתי הכנסת האשכנזיים ישנו מקום ישיבה למגביה. בבתי הכנסת האשכנזיים נמצא בקדמת בית הכנסת סמוך לארון הקודש, העמוד, שלידו עומד שליח ציבור - חזן. בבתי הכנסת הספרדיים והתימניים לא קיים כלל עמוד, וכל התפילות מתנהלות מן התיבה בלבד. אצל הספרדים לעתים מנוהלת התפילה ממקומו של הש"ץ (כמו בקורבנות טרם פסוקי דזימרה) ואצל האשכנזים לעתים מנוהלת התפילה מהבימה (בעיקר אשרי יושבי ביתך-ובא לציון בימי שני וחמישי). הבדל נוסף הוא אופן הישיבה. בבתי כנסת אשכנזיים כל הקהל יושב כשפניו לארון הקודש. בבתי כנסת ספרדיים ובעיקר תימניים הקהל יושב תוך שהוא מקיף את התיבה בצורת "ח" (כך שרק חלק מהקהל יושב ופניו להיכל).

אף שכל בית כנסת פתוח בפני כל יהודי, נחלקים בתי הכנסת לפי קריטריונים אחדים:

סגנון הריהוט בבתי הכנסת שונה מעדה לעדה ומקהילה לקהילה. ישנם מפוארים וישנם צנועים. יש בתי כנסת שתלויות בהם תמונות, ויש שמצמצמים בהן. כך למשל בבית הכנסת הגדול בירושלים, קיימים ויטראז'ים מעוטרים. בבתי כנסת בתקופה הרומית נמצאו רצפות פסיפס בסגנון הרומאי, עם גלגל המזלות וציורים המתארים מסיפורי מקרא ואף תמונות של הליוס - אל השמש במרכזן.

בחו"ל בתי הכנסת מכוונים כלפי ארץ ישראל. בארץ ישראל, בתי הכנסת מכוונים לכיוון ירושלים. ובירושלים לכיוון הר הבית, שהוא המקום המקודש ביותר על פי המסורת היהודית. כל זאת על פי תפילת שלמה המלך: "וְשָׁבוּ אֵלֶיךָ בְּכָל לְבָבָם וּבְכָל נַפְשָׁם, בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם, אֲשֶׁר שָׁבוּ אֹתָם, וְהִתְפַּלְלוּ אֵלֶיךָ דֶּרֶךְ אַרְצָם אֲשֶׁר נָתַתָּה לַאֲבוֹתָם, הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ וְהַבַּיִת אֲשֶׁר בָּנִיתִ לִשְׁמֶךָ:" (ספר מלכים א', ח, מח)

בבתי כנסת אורתודוקסים ישנה הפרדה בין נשים לגברים. ברוב בתי הכנסת מוקצה לנשים אזור מסוים ביציע או מאחורי אזור הגברים או לצידו, הקרוי "עזרת נשים" (השם נלקח מהאזור שעד אליו יכלו נשים להיכנס בבית המקדש). על פי ההלכה מספיק שתהיה מחיצה בגובה של מטר בין הנשים לגברים ויש פוסקים המחמירים שגובה המחיצה יהיה עד מעל לראשי המתפללים. בבתי כנסת קונסרבטיבים ורפורמים נוהגים לשבת משפחות משפחות, נשים וגברים גם יחד.

לאדם שמנהל את ענייני בית הכנסת קוראים גבאי, והוא אחראי על ניהול הצדדים הלוגיסטיים וסדרים נוספים, כמו קביעת זמני תפילה, ניהול התפילות, מינוי הקוראים בתורה, חלוקת העליות והכיבודים השונים. בדרך כלל ישנם וועדה נבחרת מקרב המתפללים, שעוסקת בניהולו של בית הכנסת.

[עריכה] קדושת בית הכנסת

בניין בית הכנסת הוא מקום קדוש והריסתו אסורה אלא לשם בניית בית כנסת אחר וגם אז אין היתר מוחלט. אחד הדיונים בעניין החלפת בית כנסת ישן בחדש מצוי בתלמוד הבבלי במסכת בבא בתרא (דף ג, עמוד ב). הדיון מתחיל בדברי רב חסדא שקובע כי לא ניתן להרוס בית כנסת עד שיבנה בית כנסת אחר במקומו. הדעות חלוקות בשאלה מדוע. יש שאומרים משום "פשיעותא", היינו החשש שמא לא יושלם הבניין של בית הכנסת החדש, ויש שאומרים משום "צלויי", היינו העובדה שבמהלך הבנייה לא יהיה מקום תפילה. כאשר יש מקום תפילה חלופי נותר החשש הראשון "פשיעותא". בהמשך הגמרא קובע רב אשי כי הריסת בית הכנסת אסורה גם כאשר חומרי הבנייה מונחים מוכנים לבניית הבניין החדש שכן יש חשש שימכרו את חומרי הבנייה לשם פדיון שבויים. לבסוף מסייגת הגמרא מקרה בו יש בבית הכנסת סדקים העלולים לגרום להתמוטטותו, אזי מותר להרוס ולבנות חדש במקומו. מסקנה נוספת שעולה מדיון מאוחר יותר בעקבות הריסתו של בית המקדש בידי הורדוס לשם בניית בניין חדש, לפי חלק מהדעות היא שכאשר השלטון הורס בית כנסת לשם בניית בית כנסת אחר מותר הדבר שכן התחייבות של שלטון היא התחייבות רבת תוקף ואין חשש שיחזור בו.

בעניין זה עוד דיונים רבים ברחבי התלמוד ורבים עוד יותר אצל הפוסקים לדורותיהם. הידרשות לשאלה הייתה בעת תוכנית ההתנתקות, אז ביקשה מדינת ישראל להרוס את בתי הכנסת בגוש קטיף ובצפון השומרון. הרבנים השונים נתאחדו בדעת רוב מוצקה שהדבר אסור בתכלית האיסור ולבסוף שינתה ממשלת ישראל את החלטתה ולא הרסה את בתי הכנסת.

[עריכה] ראו גם

[עריכה] קישורים חיצוניים

מיזמי קרן ויקימדיה
ויקישיתוף תמונות ומדיה בוויקישיתוף: בית כנסת


סדר התפילה ביהדות לימי חול

תפילת שחרית - ברכות השחר | פרשת הקורבנות | פסוקי דזמרה | קריאת שמע וברכותיה | תפילת שמונה עשרה | חזרת הש"ץ, קדושה וברכת כהנים | תחנון | קריאת התורה | אשרי יושבי ביתך | למנצח | קדושה דסידרא | שיר של יום | פיטום הקטורת | עלינו לשבח

תפילת מנחה - אשרי יושבי ביתך | תפילת שמונה עשרה | חזרת הש"ץ וקדושה | תחנון | עלינו לשבח

תפילת ערבית - קריאת שמע וברכותיה | תפילת שמונה עשרה | עלינו לשבח

הבהרה: ויקיפדיה איננה מקור לפסיקות הלכה.

   
Facebook

‎Peer Yonati likes

  
לחץ/י את ה-LIKE ל- Peer Yonati 
ולאתר הקדוש הזה ! 
Create your Like Bade
 ---------------------------------------------

הַנָּבִיא פְּאֵר יוֹנָתִי
מֶ לֶ ךְ  הָ ע וֹ לָ ם
כדמונרך עליון
אל-מוות לנפשו לרוחו ולנשמתו היחידה 
ולגופו חיים למשך זמן אינסוף ללא גבול.
 
השליח והפה לשמש
המלכות האלהית
והמארגן את אשקלות האלהים
כעבדיו ומשרתיו בצבאות מלחמה
להיות בו פאר יהוה האחד
אלמוות שבעצמות הגוף ובבשר ודם.

פאר יונתי המשיח והמלך הגדול.
------------------------------------------------

אל דף הפייסבוק (facebook) של
Peer Yonati לחץ/י כאן !
-----------------------------------------------------
גלויות ומכתבים מכול בני הדתות
לבקשות -
הצלחה, זיווג, אושר, פרנסה, רפואה...
אפשר לשלוח אל:
פאר יונתי ת.ד 6067 לוד.
 אל הדף הראשי של האתר לחץ/י כאן !
מהטכני של חיל האויר בחיפה אל בסיס תל-נוף כיום בסיס עקיר ליד גדרה כמצ"ק מ-1967 עד לדרגת סמל כולל אלימות גופנית קשה כלפיו עם סבל רב מאת סמל אחראי אזרח עובד צה"ל בשם: אפרים, שגם הכשיל את הקידום בדרגות - ועוד שש שנות מילואים באות יום כיפור כגאה בצה"ל ובמפקדיו
המלך פאר יונתי
תליון עברי - עיצוב, פאר יונתי
המשיח פאר בתחום המחשבים סיון תשסז - מאי 2007, בערך משנת 1979 במחשב האישי - קומודור 64
פאר המשיח - תלמיד בן 10 בית ספר ממשלתי ע"ש רמז בלוד
אתרוג ולולב תשל"ז - סוכות בכותל הירושלמי
לכתך אחריי", פאר יונתי, לוד, ישראל, 1990
וירא אלוהים את האור כי טוב", פאר יונתי, לוד, ישראל, אפריל 89
משה מקבל את לוחות הברית, ג'יימס טיסו, צרפת, 1836-1902
ספר תורה עטור מעיל רקום זהב, איטליה, המאה ה-18
לתמונות נוספות...
X סגור חלון
 ולאחר שתסיימ/י לקרוא לחץ/י על ה-X בסגור חלון זה,
כי החלון מסתיר את מה שמתחתיו !
הנביא פאר יונתי
אדון ומלך העולם
המשיח והמלך הגדול - 
השליח והפה לשמש
הקדושה ולזרועותיה.
העברית - ממשיכת היהדות | 
מאמינה וקדושה:
לנצרות, לאסלם, להינדואיזם, ליהדות, לבהאית
ולעוד כעשרת אלפי הדתות השונות
ברחבי העולם.
-------------------------------------------------
הלוגו של הדמונרך פאר יונתי
המשיח והמלך הגדול -
עיצוב הלוגו והגרפיקה:
הנביא והמלך פאר יונתי.
סמלי מקצת הדתות הקיימות:
נצרות.  אסלם.  הינדואיזם.  יהדות.